Saturday, February 09, 2008

کوچه پائیز دلش تنگ می شود




خبر فوت ژازه امروز خاطره بم را در من زنده کرد. جایی که برنامه دیدنش را برای بهمن آن سال گذاشته بودیم و با خاک یکسان شد. من از رفتن کسی به جایگاه ابدی اش ناراحت نمی شوم فقط از این خوشحال نیستم که چرا برای برنامه ریزی عجله نمی کنم؟
باید سرکش تر از اسبهای ژازه باشم که نجیبانه جلوی در ورودی خانه برای مهمانان سر خم می کردند ؟

عکس از: نریمان چایچی
...................

ژازه طباطبايي از پيشگامان هنر مدرن در ايران و تلفيق آن با مايه‌هاي هنر سنتي و نقاش و حجم‌ساز برجسته معاصر است كه در حال حاضر چند ساعت است که فوت کرده است.
او نوشتن را از 12 سالگي آغاز و تاكنون بيش از 40 جلد كتاب شامل داستان‌هاي فولكلور، رمان، شعر، نقدهاي هنري و نمايشنامه را منتشر كرده است. وي پيش از ورود به دانشگاه، يك روزنامه را هم منتشر كرد، پس از آن به كارگرداني،‌ هنر دراماتيك، باله و نقاشي و مجسمه‌سازي علاقه‌مند شد.
طباطبايي پايه‌گذار و مدير گالري هنرمدرن ايران است. آثارش در استراليا، چين، انگليس، فرانسه، ‌آلمان، يونان، هند، ايران، ايتاليا، موناكو، اسپانيا، سوئد،‌ تركيه، آمريكا و يوگسلاوي نمايش داده شده‌اند. همچنين آثار وي به جشنواره‌هاي پاريس، سن پائولو و جشنواره دوسالانه ونيز رفته و بيش
10 جايزه بين‌المللي را دريافت كرده‌ است.
در سال 1346 خسرو سینائی کارگردان سینما فیلمی با عنوان " شرح حال" و در سال 1376 نیز فیلم دیگری درباره زندگی وی با عنوان"کوچه پائیز" ساخت.